Porin Merituulikeskuksen ydinryhmään alusta asti kuulunut logistiikkayhtiö Olmar Pori Oy vastaa Porissa satama-alueiden logistiikasta. Yritys on varasto-, ahtaus-, lastinkäsittely- ja nosturipalvelujen operaattori sekä Mäntyluodossa että Tahkoluodossa. Olmarilla on Porin Sataman alueella useita kymmeniä varastoja sekä Suomen tehokkaimpiin kuuluva nosturikalusto.
Hollantilaisomisteinen Olmar tuli Poriin vuonna 2022 hankittuaan Hacklinin Porin logistiikkatoiminnot ja Porin Sataman nosturiliiketoiminnan. Toiminnan keskiössä on ammattitaitoinen henkilöstö, joista monella on vuosikymmenien kokemus. Olmarin kaupallinen johtaja Juhana Köykkä aloitti Hacklinilla jo vuosituhannen alkupuolella.
“Vahvuuksiamme ovat osaava henkilöstö ja ajanmukainen kalusto. Olemme tehneet Suomen Hyötytuulen kanssa yhteistyötä jo maatuulivoimaloiden osalta, ja lisäksi henkilöstömme on käynyt Euroopan merituulikeskuksissa opiskelemassa nimenomaan merituulivoimaloiden komponenttien sujuvassa käsittelyssä tarvittavia logistiikkaratkaisuja”, Köykkä sanoo.
“Olemme tottuneet käsittelemään erittäin raskaita kappaleita, nostamaan niitä laivoista, kokoamaan ja varastoimaan. Olemme jo vuosikymmenten ajan käsitelleet Porissa raskaan konepajateollisuuden koneita ja laitteita”, Olmar Finland Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Tuomela sanoo.
Luja usko Porin mahdollisuuksiin
Juuri Porin seudun vahva teollinen perinne oli keskeinen tekijä Olmarin investointipäätöksen taustalla. Kansainvälinen toimija on uskonut alueen tulevaisuuden kasvumahdollisuuksiin.
“Satakunnassa on vahvaa osaamista metallinjalostuksessa ja vihreän energian hankkeissa. Merituulivoimassakin Porissa oli jo Suomen Hyötytuulen maailman ensimmäinen jäätyvän meren tuulipuisto. Silloin on jo visioitu jatkosta ja se on varmasti osaltaan vaikuttanut Olmarin investointihaluun. Porin kaupunki oli neuvotteluissa myös tiiviisti mukana ja heillä on hyvä keskusteluyhteys Olmarin omistajiin”, Köykkä sanoo.
Olmarin omistajana on hollantilainen eläkerahastoyhtiö PGGM, joka hallinnoi sijoituksia muun muassa Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa.
Suomessa Olmarilla on satamalogistiikkatoimintaa Porin lisäksi myös HaminanKotkan satamissa. Porissa yrityksen palveluksessa työskentelee noin sata ihmistä.
Merituulitoimintojen keskittäminen järkevää
Tuomelan mukaan Olmar on raskaissa nostureissa Suomen kärkipäässä. Merituulivoimaloiden suurimmat komponentit ovat kuitenkin niin isoja, että laajamittaisempi toiminta edellyttää investointeja vielä suurempiin nostureihin.
“Satamien kenttäalueita ja laitureita voidaan hyödyntää kaikessa liiketoiminnassa mutta kymmenien miljoonien nosturi-investointeja helpottaa, mitä pidempi näkymä meillä on merituulivoiman tulevaan kehitykseen. Tämä auttaa myös pitämään hankkeiden kotimaisuusasteen korkeana”, Tuomela jatkaa.
Merituulivoimainvestointien liikkeellelähtöä helpottaisi myös esimerkiksi valtion selkeämpi näkemys alan infrastruktuurin kehittämiseksi.
“Koska satamien infraan tarvittavat investoinnit ovat suuria, on aivan selvää, että Suomessa ei voi olla kovin montaa off-shore tuulivoimaloiden rakentamiseen keskittynyttä satamaa. Siksi kaikki mahdolliset panokset tulisi laittaa sinne missä on jo olemassaolevaa kapasiteettia ja osaamista. Näin olisimme ajoissa liikkeellä ja voisimme paremmin laajentaa merituulikeskuksen toimintaa esimerkiksi Ruotsin suuntaan”, Köykkä sanoo.
Olmar on ollut aktiivisesti mukana Porin Merituulikeskuksen toiminnassa alusta asti.
“Haluamme olla aktiivisia ja siten osaltamme viedä asioita eteenpäin. Haluamme olla mukana kehittämässä satakuntalaista vientiä ja tuontia niin että seutukunta menestyy”, Tuomela sanoo.